Nábytkové umění starověkého Řecka

04.09.2017

Pro uložení předmětů, včetně oděvů, používali staří Řekové truhlice (řecky kibótos - také larnax) a výklenky s policemi. Skříně (armarium) se zřejmě v řeckých domácnostech vyskytovaly až v době římské.

K zařízení domů patřil především lehací nábytek. Lůžko Řekové nazývali lechos. Bylo vyrobeno z dřevěného rámu, do kterého byly vypleteny řemeny nebo provazy. Změkčení lehací plochy bylo vylepšováno rozložením kožešin, houní i koberců.

V řeckých příbytcích bylo používáno lehátko bez opěradla, stojící na čtyřech nohách. Bylo nazýváno kliné. Tato lehátka sloužila především při hostinách - symposiích a jejich výzdoba byla i reprezentací majitelů domů. V užší části byla lehací plocha zvýšena pro spočinutí hlavy ležícího. V pozdější době bylo toto lehátko opatřováno i zadním opěradlem a tak připomínalo dnešní pohovku. V luxusním provedení bývalo ozdobeno řezbami a snad i bronzovými, zlatými a stříbrnými ozdobami. Vyskytovala se i lehátka zdobená slonovinou.

Sedací nábytek zastupovala ve starořeckých domácnostech skládací stolička a lehká židle - provizorní a snadno přenosný sedací nábytek. Vedle pevného mobilního sedacího nábytku sloužily v řeckých domácnostech i v oficiálních prostorách skládací sedadla, která byla vytvořena ze zkřížených dřev uprostřed spojených kloubem.

Čtyřnohá sedačka (diphros) byla nejběžnějším předmětem používaným nejen v domácnostech. Sloužila řemeslníkům při jejich práci, žákům ve školách, hudebníkům při jejich produkci. Na vnitřním vlysu Parthenónu na athénské Akropoli jsou vytesáni i olympští bohové, sedící na sedačkách, které jsou obdobné těm, jaké byly používány v běžných příbytcích.

Oblíbené byly židle s prohnutým opěradlem, poskytujícím větší pohodlí. Staly se představitelem a snad i symbolem starořeckých domácností. Tato typická starořecká židle (klismos) svými ladnými křivkami při povrchním pohledu navozuje dojem jakoby snad ani nesouvisela s přísným řeckým tvaroslovím. Je jedním z mnoha dokladů o smyslu pro tektoniku - dokladem řemeslné vyspělosti a tvarového cítění starořeckých truhlářů. Lehce vyhnuté nohy spolu s prohnutou zádovou opěrkou poskytovaly pohodlné spočinutí a pevné opření zad. Klismos byla typickou židlí běžně používanou v domovech i v dílnách.

Řečtí tvůrci tuto židli vytvořili ze zkušeností a poznání vlastností použitého materiálu, z pochopení základních vlastností dřeva. Do tvaru přenesli poznání technologických vlastností a vytvořili její ladné křivky, které potvrzují statické zákonitosti. V umění starého Řecka se setkáváme právě zde s potvrzením, jak tektonika spolu s tvarovým řešením a plastičností zaujala důležité místo v řadě kompozičních prostředků.

To, že se řemeslník dlouho učil v dílně svého mistra, vysvětluje i značný konzervativní ráz nejen celého řeckého umění - včetně tvorby nábytkových předmětů, ale i mnohaleté opakování tvarů při výrobě i této židle. Pro zvýšení pohodlí sedících byly na sedací plochy pokládány látkové přehozy a matrace, které byly plněny především vlněným rounem nebo lnem. Čalounění sedacího nábytku, v dnešním slova smyslu, vycpávání čalounů jako pevné součásti sedáku, ve starém Řecku používáno nebylo. Přehozy a pokrývky na sedací plochy ukládané byly často zdobeny vlnovkami, hvězdicemi a rozmanitými ornamenty. Sedák byl mnohdy vyroben jako rám a jeho plocha pak vypletena koženými řemínky.

Na přední místo v starořeckých interiérech i exteriérech byla řazena honosná křesla a trůny. Pravda, v obyčejných starořeckých domácnostech byla používána zcela výjimečně. Tento typ sedacího nábytku si dopřávali jen příslušníci nejvyšších vrstev. Sloužil především při zasedáních. I v Řecku jsou ve starých literárních pramenech trůnní křesla uváděna zpravidla jako symboly moci. Trůny byly vyrobeny ze vzácných materiálů a bohatě zdobené patřily i k chrámovým pokladům.

V řeckém domě nebylo mnoho nábytku. Dřeva, které bylo základním materiálem pro výrobu nábytku, nebylo ani v helénském období nazbyt. I když ve starověku nebyly řecké hory tak holé jako je tomu dnes, bylo i tehdy dřevo vzácným materiálem. Snad právě proto si ho starořečtí řemeslníci dokázali vážit. Znali vlastnosti jednotlivých dřevin a uměli je ve prospěch svého díla zdárně využívat.

Na jednotlivé výrobky, ale i na jednotlivé části dokázali vybrat vhodné dřeviny, posoudit a využít jejich pružnost, pevnost, snadnost ohybu. Tam, kde byla potřebná vyšší odolnost, dokázali zvolit dobré tvrdé dřevo. Konečnou úpravu povrchů prováděli pomocí pemzy, kterou poskytovalo moře v dostatečném množství. Leštěním naolejovaných ploch dřeva jemnými kožkami docilovali hebkosti povrchů. Nábytkové předměty byly nejen povrchově upravovány, ale byly na nich uplatněny i řezby.

Vedle dřevořezby byly dřevěné části nábytku často soustruhovány. Starořečtí nábytkáři poznali a ovládali soustružení. Soustruh přináležel k pracovním pomůckám starověké antiky a snad i prvním jeho zhotovitelem kolem r. 532 př.n.l. byl Řek - matematik a technik Theodorus ze Samu. Tento stroj poháněný ručně umožnil opracování nohou jak sedacího, stolového tak i lehacího nábytku.

Zvládli při výrobě nohou sedacího nábytku nejen soustružení, ale i ohýbání dřeva pomocí napařování. Jednotlivé díly dovedli spojovat rohovými spoji, které při dohotovování díla klížili kostními klihy.

Vytvořte si webové stránky zdarma! Tento web je vytvořený pomocí Webnode. Vytvořte si vlastní stránky zdarma ještě dnes! Vytvořit stránky
Používáme cookies, abychom zajistili správné fungování a bezpečnost našich stránek. Tím vám můžeme zajistit tu nejlepší zkušenost při jejich návštěvě.

Pokročilá nastavení

Zde můžete upravit své preference ohledně cookies. Následující kategorie můžete povolit či zakázat a svůj výběr uložit.